Få bättre hållning, 8 övningar från en expert som ger resultat

Vill du ha bättre hållning? Just bättre hållning har både varit med i TV-inslag hos Malou och på TV4 nyhetsmorgon. Det är något som definitivt är värt att prata om och lyfta fram för det påverkar många människor i vardagen.

Men det finns ett problem, efter att ha sett övningarna från TV-inslagen är det övningar som en personlig tränare beskriver och ger upphov till falsk bättre hållning. Anledningen är att träningen fokuserar på stora ytliga muskelgrupper. Det kan vara duktiga PT men de är sällan utbildade och diplomerade postural terapauter.

Istället för att stärka de stora muskelgrupperna behövs övningar som gör att kroppen hamnar i en upprätt position när den slappnar av. Tittar man på treåringar och naturfolk så står, sitter och går de automatiskt med en god hållning utan att de tänker på det. Det är det som ska vara målet med att träna sig till bättre hållning.

Vad ger bättre hållning?

En bra hållning innebär att öra, axel, höft, knä och fotled är i en rak linje ovanför varandra med en S-kurvatur i ryggraden. Framifrån ska axlar, höfter och knän vara parallella med varandra. Kroppen ska kunna stå avslappnat upprätt, utan medveten ansträngning.

Många tror att vi är födda med fötterna pekandes utåt, knäna pekandes inåt, kobenta, med ett ben kortare än det andra, sned eller krokig rygg etc. Så är det sällan, även om det finns fall där det förekommer.

Oftast är det felaktiga rörelsemönster, vanor, operationer, skador, inaktivitet och monoton belastning som skapar dålig hållning över tid. Därför är det oftast möjligt att träna sig till en bättre hållning.

8 övningar för bättre hållning

Det finns många sätt att träna sig till en bättre hållning. Det vi ofta ser som hållningsträning är övningar som stärker stora muskelgrupper, vilket till synes ger en bättre hållning men kräver ett stort arbete för att upprätthålla. Enkelt beskrivet kommer en större och starkare muskel orka att hålla kroppen i en bättre hållning under längre tid, men när muskeln sedan blir trött och slappnar av kommer kroppen att falla tillbaka till en dålig hållning igen.

Så hjälper postural terapi till bättre hållning

Som postural terapeut jobbar jag med att ta fram individuella träningsprogram som ger en bättre hållning. Många gånger är det vad som krävs för att bli av med smärta och värk, vilket är den största anledningen till att jag träffar mina kunder.