Golfarmbåge - Test, Tips och Behandling

Golfarmbåge kallas det när du har symptom där det smärtar på insidan av underarmen i höjd med armbågen. Det är handledens böjarmuskler som blivit överbelastade och eventuellt har muskelfästet blivit inflammerat.

För de flesta som får golfarmbåge är inte golfspelande orsak till besvären utan andra aktiviteter som enformigt belastar musklerna i underarmen som till exempel spika och skruva.

Vad är orsaken till golfarmbåge?

När du arbetar med händerna och armarna ska belastningen som påverkar kroppen fördelas genom handleden, armbågen, axeln och ner genom ryggraden till höfterna. Om du står upp ska belastningen kunna fördelas ända ner till fötterna. Den verkliga orsaken till golfarmbåge är därför inte det ensidiga arbetet du har utsatt underarmen för utan din kropps bristande förmåga att använda hela kroppen som stötdämpare.

Testa om du har golfarmbåge

Ett test du kan göra för att få en fingervisning om det är golfarmbåge du har drabbats av är att lägga handflatan mot benet, ett bord eller ett annat motstånd och försöka böja handleden, alltså pressa lite lätt med handflatan mot motståndet. Om det då smärtar på insidan av armbågen kan det vara så att det är just golfarmbåge.

Andra symptom kan vara att du tappar kraft och känner dig svag i handen vid tung belastning eller att du känner dig stel i armbågen med ursprung på armbågens insida.

Hållningen påverkar belastningen på armbågen

Ofta handlar det om att axeln är i fel position. Det är inte helt ovanligt att axeln är framskjuten. När axeln är framskjuten måste handleden, armbågen och ibland axeln ta den största smällen.

Om vi tittar vidare på kroppen som helhet så är det inte alltid att grundorsaken till golfarmbågen sitter i axeln. Det kan vara så att det enbart är axeln som är boven, men många gånger har axeln hamnat ur position till följd av att bristande stabilisering i höfterna.

Dra svansen mellan benen för att se vad som händer med axlarna

Prova själv att stå upp och “dra in svansen mellan benen” och se vad som händer med axlarnas position. Om du har slappnat av i överkroppen kommer axlarna att skjutas fram. Höftens position påverkar alltså axlarna som i sin tur påverkar armbågen.

Traditionell behandling av golfarmbåge

Om du har drabbats av golfarmbåge är det bra att låta bli de rörelser som triggar smärtan. Ofta försvinner då symptomen av sig själv men om du inte gör någon typ av rehabilitering kommer besvären att komma tillbaka om du belastar armen liknande igen.

Traditionell rehab för golfarmbåge innefattar övningar för att stretcha och stärka musklerna i underarmen. Detta är bra för att påskynda läkningen genom att skapa cirkulation och du tränar musklerna till att tåla mer belastning innan besvären uppstår. Tyvärr har man sällan tagit reda på varför just du har en tendens att överbelasta underarmens böjarmuskler och besvären kan komma tillbaka om du går tillbaka till samma typ av arbete som skapade problemet i första steget.

Det är inte ovanligt med kortison som behandling av golfarmbåge. Ofta ger kortisonsprutan en ganska omedelbar lindring av smärtan och kan i vissa fall vara nödvändigt om du av en eller annan anledning inte kan vila från det som skapar smärtan.

Risken med detta är att du fortsätter att skada kroppen om du inte samtidigt jobbar med att lösa grundorsaken. I de fall där det inte är absolut nödvändigt att behandla med kortison är det en fördel att låta bli och istället behandla med hjälp av träning.

Postural träning, den moderna behandlingen av golfarmbåge

I jämförelse med det traditionella sättet att behandla golfarmbåge lyfter postural träning fokus från armbågen och tittar på kroppen som en helhet.

Smärtan betraktas som ett symptom på att musklerna i området är överbelastade och man letar istället efter orsaken till överbelastningen. Tidigare har man trott att orsaken till överbelastningen endast kommer utifrån, men det har visat sig att det oftare handlar om bristande styrka i kroppens stabiliserande muskler. Postural terapeuten tar reda på vilken eller vilka av de stabiliserande musklerna som inte jobbar som de ska och åtgärdar det.

Själva behandlingen består av speciella övningar som du ska upprepa dagligen. Övningarna är personligt utvalda efter en noggrann analys av din hållning och din kropps funktion.

Resultatet blir att musklerna i underarmen kan slappna av och den eventuella inflammationen kan läka ut. När den verkliga grundorsaken är löst kommer risken för återfall minska och du kommer att tåla högre belastning än tidigare.

En förbättrad funktion i dina stabiliserande muskler kommer inte bara medföra att golfarmbågen läker ut, det kommer också förbättra cirkulationen i kroppen, öka den generella prestationsförmågan och ge ökad rörlighet i hela kroppen.

Vill du få en förståelse vad posturala övningar innebär? Titta på sidan 8 övningar för bättre hållning.

 

Inlägg skapat: 29 april, 2019
Kategori:
Taggar:

Hälsa är livet

Det går att uppnå en naturlig hälsa med postural träning och kinesiologi. Kroppens hållning och kroppens egna svar gör skillnad. Har du några funderingar kring våra tjänster? Återkom eller boka tid idag. 
BOKA TID
Caversus
Torgilsgatan 23 
506 38 Borås
linda@caversus.se073-370 77 39
Copyright 2018 – Caversus – Postural Terapi & Kinesiologi
IntegritetspolicyKöp- & Användarvillkor
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram