Hjulbent - Kan barn el. vuxen träna bort det eller behandlas?

Att vara hjulbent betyder att det inte går en rak linje från höften, genom knäet ner till mitten av foten när man står upp. Istället hamnar knäet längre ut från kroppens mittlinje än både höften och foten.

Det är lätt att tro att hjulbenthet är något man föds med, att det är såhär jag ser ut. Det finns självklart fall där det är så, men många gånger kommer det av obalanserade hållningsmuskler och går därför att träna bort.

Varför är man hjulbent?

Hjulbenthet, eller varus som det också kallas, är ett tecken på att bland annat musklerna på insidan av låret och ljumskarna inte är tillräckligt starka. Lårbenen roteras då inåt så att knäskålarna pekar snett utåt sidan och knäskålarna in mot mitten stället för rakt bak respektive rakt fram. Knäna har en tendens att översträckas och hjulbenthet blir resultatet av att knäna pressas bakåt när lårbenen är i en inåtroterad position.

Barn och hjulbenthet

De allra flesta barn går igenom en period med hjulbenthet under de tidiga åren. Vissa barn är mer hjulbenta än andra under denna tid, men det brukar i de allra flesta fall räta ut sig av sig självt och när barnet är tre till sex år gammalt brukar benen vara raka igen.

Perioden med hjulbenthet kommer ofta före en period av kobenthet. Varför det blir så är för att när barnet reser sig upp för att börja gå är inte hållningsmusklerna på insidan av låren och i ljumskarna tillräckligt utvecklade och det visar sig som hjulbenthet i varierande grad. Kroppen svarar med att öka styrkan i musklerna på utsidan av låren och till en början blir de lite för starka och barnet blir kobent en period innan det balanseras upp och benen blir raka.

Barn som under uppväxten belastar benen hårt i form av hastiga inbromsningar i sidled, tex fotbollsspelare, kan påverka skelettet att växa in i en hjulbent form och då beror inte hjulbentheten på bristande styrka utan att skelettet är format på det viset.

När man är vuxen och hjulbent

Som vuxen kan man vara hjulbent på antingen båda benen eller på bara ett av benen. Vuxna blir till skillnad från barn inte av med sin hjulbenthet utan att vidta någon åtgärd.

Många kunder som kommer till mig är hjulbenta. Men de är många gånger inte medvetna om att hjulbentheten är det som ligger till grund för deras symptom och besvär i kroppen.

Eventuella symptom

Ont i knäna

Knäna är gjorda för att belastas när leden är i normal position. Då kan knäleden böjas och sträckas med minimal ansträngning och ytan inuti leden kommer att belastas där den är som starkast. Vid hjulbenthet har knäleden fel vinkel, förslitningar börjar och smärta kan uppstå. Både hopparknä och löparknä kan vara symptom på att knäleden belastas i fel position. Även andra knäskador och smärta i knäna kan komma från denna typ av snedbelastning.

Ont i rygg och höfter

När benen är i en hjulbent position saknas ofta styrka i hållningsmusklerna i höfter och ländrygg. Det kan leda till smärta i både höfter, SI-leder och ländrygg.

Behandling när man är hjulbent

Många gånger blir hjulbenta rekommenderade att tänka på att inte stå med översträckta knän som en form av åtgärd för att minska snedbelastning och smärta i knäna.

Denna typ av åtgärd hjälper på kort sikt med att avlasta den överbelastade delen av knäet men kan skapa spänningar i benen som kan leda till andra typer av besvär som ont i ländrygg och höfter.

Det är istället bättre att träna så att hållningsmusklerna hindrar knävecken från att pressas bakåt. Postural träning har hjälpt många att träna upp hållningsmusklerna och bli fri från symptom.

Om du kombinerar postural träning med att tänka på att inte stå med översträckta knän kommer du att få både den direkta avlastningen och förhindra att skjuta problemet vidare i kroppen.

I extrema fall kan åtgärder som operation behöva vidtas. Många gånger går det dock att träna bort en stor del av sin hjulbenthet. Även om man inte alltid kommer hela vägen med hjälp av träning kan det räcka för att slippa de värsta besvären man upplever av sin hjulbenthet.

Hjulbent går att träna bort

Träning är den bästa behandling för hjulbenthet om det inte är på den nivån att det behövs medicinska åtgärder.

I vissa av de fallen då benen vuxit fast i sin position kan inte benen tränas helt raka, men många gånger kan det bli betydligt bättre än utgångsläget.

I de allra flesta fall kan man träna bort hjulbenthet. Det gäller att ge kroppen förutsättningar att belasta höfterna på insida lår och ljumskar. Vilka övningar som behövs för att träna bort hjulbenthet är individuellt.

Vill du få en idé vad posturala övningar är kan vi rekommendera att titta på och testa våra 8 övningar för bättre hållning.

Inlägg skapat: 7 augusti, 2019
Kategori:
Taggar:

Hälsa är livet

Det går att uppnå en naturlig hälsa med postural träning och kinesiologi. Kroppens hållning och kroppens egna svar gör skillnad. Har du några funderingar kring våra tjänster? Återkom eller boka tid idag. 
BOKA TID
Caversus
Torgilsgatan 23 
506 38 Borås
linda@caversus.se073-370 77 39
Copyright 2018 – Caversus – Postural Terapi & Kinesiologi
IntegritetspolicyKöp- & Användarvillkor
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram