Vad är musarm? Läs om orsaker, behandling, tips och övningar

Vad är musarm?

Musarm är ett samlingsnamn för smärta i handled, arm, axel, nacke och rygg som uppkommer efter långvarigt arbete framför datorn. I och med att diagnosen musarm är mer kopplat till hur det uppkommer, genom arbete framför datorn, än var det sitter och vilka strukturer som är påverkade kan symptomen sitta i både muskler, senor, ledband och nerver.

Vad innebär musarm?

Musarm innebär att den del av armen/axeln/nacken/ryggen som smärtar har blivit överbelastad. Belastningen som kroppen utsätts för kan inte fördelas hela vägen från handleden genom armbågen via axeln och ner genom ryggraden till bäckenet.

I och med att du arbetar med armarna framför kroppen är det inte ovanligt att axlarna skjuts fram och hamnar i en onaturlig position, det är inte heller ovanligt att huvudet skjuts fram. I dessa positioner kan inte belastningen från handens och armens muskler fortplanta sig genom axeln och nacken utan stannar på vägen och symptomen för musarm kommer som ett brev på posten.

Hur känns musarm?

I och med att musarm är ett samlingsnamn för en rad olika symptom som uppstår vid monotont arbete framför datorn är det väldigt individuellt hur musarm känns och upplevs.

Vissa upplever smärta vid användandet av datormusen, andra känner av smärtan först efteråt och ytterligare andra upplever smärta dygnet runt. Gemensamt för alla med musarm är att symptomen blir bättre av att vila från arbetet framför datorn och att symptomen förvärras av mer arbete.

Symptom för musarm

Om du upplever något eller flera av följande symptom i samband med arbete framför datorn kan det vara så att du har musarm:

  • Ömhet, smärta eller stelhet i handled, arm, axel, nacke och/eller rygg
  • Värk  som molar eller pulserar
  • Känsla av obehag i armen
  • Känsla av svaghet i hela eller delar av armen
  • Domningar och försämrad känsel
  • Stickningar och/eller pirrningar
  • Känsla av kyla eller värme
  • Svårighet med koordinationen i handen/armen

Musarm som arbetsskada

Musarm som arbetsskada ökar i takt med att fler och fler har stillasittande arbeten framför datorn.

När du arbetar med datormus vid datorn håller du ofta armen och handen i onaturliga vinklar och de små musklerna i handen är mer eller mindre konstant spända, att hålla handen på musen redo att klicka är det som skapar allra mest belastning.

Kroppen ska egentligen tåla både tung och ensidig belastning under begränsad tid om den i övrigt är funktionell och belastas varierat där emellan. Ofta är det tyvärr så att grundfunktionen i kroppen inte är optimal redan innan man sätter sig framför datorn, vi använder inte kroppen så som den är skapt för att användas varken på jobbet eller hemma på fritiden. När denna grundfunktion saknas krävs det mycket mindre för att utveckla musarm som arbetsskada.

Rehabilitering av musarm

Smärta är alltid en signal till kroppen att någonting är fel. Traditionellt sett är det första du bör göra är att avlasta armen så att smärtan minskar. Det innefattar allt från att ha ordentligt stöd för handled och underarm när du arbetar framför datorn till att minimera de rörelser i övrigt som du vet skapar smärta. Undvik helt enkelt det som gör ont till att börja med.

Musarm läker ofta ut av sig själv om du vilar från den belastning som har skapat besvären, men om du inte arbetar med rehabiliterande övningar kommer besvären ofta tillbaka när du börjar belasta armen igen.

När du har minimerat de faktorer som du vet skapar smärtan är det därför dags att ta reda på varför just den delen har blivit överbelastad. Det är viktigt att se till att cirkulationen i armen kommer igång och att belastningen börjar fördelas hela vägen ner till höften.

För att du ska få en långvarig effekt av din rehabilitering från musarm och för att undvika att besvären kommer tillbaka är det bra att göra övningar som inte bara stärker området runt arm/axel utan också ser till kroppen som helhet för att stärka det som ligger bakom själva symptomen för musarm.

Behandling av musarm

När jag jobbar med kunder på plats i det mest akuta skedet brukar jag använda mig av massage av de spända musklerna i arm, axel, nacke och rygg. Jag kombinerar detta med att jobba med korrigerande övningar där armen/axeln inte direkt belastas. Övningarna balanserar höft, bäcken och ländrygg för att skapa stabilitet och ge utrymme för det överbelastade området att slappna av. När jag jobbar med kunder på distans ligger fokuset på övningar för höft, bäcken och ländrygg som kan kombineras med instruktioner för hur du själv kommer åt att massera de områden som kan behöva behandlas.

När den värsta smärtan har lagt sig jobbar vi vidare med lokal stretch av underarm, överarm och axel tillsammans med lätta övningar för det drabbade området. Detta i kombination med posturala övningar återskapar kommunikationen mellan arm och höft så att belastningen kan börja fördelas optimalt och undvika att besvären kommer tillbaka.

När du har ett stillasittande arbete framför datorn är det bra att fortsätta med dina posturala övningar regelbundet efter att du har blivit av med besvären för att säkerställa att kroppens funktion upprätthålls och för att minska risken för att drabbas av musarm eller andra belastningsskador igen.

Hur undviker man musarm?

Generellt så gäller det att ha en god funktion i kroppen och att variera belastningen kroppen utsätts för, men här kommer en lista med åtgärder du kan vidta vid skrivbordet för att undvika att musarm uppstår eller kommer tillbaka efter att det har läkt ut.

  • Använd kortkommandon på tangentbordet.
  • Lär dig att använda musen med både höger och vänster hand och variera däremellan under dagen.
  • Se till att musen, tangentbordet och skärmen är på ett avstånd från kroppen så att du kan arbeta med armarna och händerna nära kroppen och att huvudet kan hållas ovanför axlarna så att det inte skjuts fram.
  • Se till att tangentbordets stödben är infällda.
  • Håll handleden rak när du använder musen, försök att undvika att vinkla handleden åt lillfingrets håll.
  • Vila handen på skrivbordet i stället för på musen när du inte behöver använda den.
  • Håll armar och händer nära kroppen när du arbetar vid datorn.
  • Prova att använda armstöd på stolen. Använd i så fall armstöd på båda sidorna.
  • Om du inte har armstöd på stolen bör underarmarna vila på skrivbordet.
  • Sitt med 90 graders vinkel i både knäled och höftled
  • Variera att sitta med rumpan längst bak på stolen och att sitta framme på stolskanten med god hållning.

Utöver det du kan göra vid skrivbordet är det bra att ta regelbundna korta pauser där du reser dig upp, sträcker på kroppen, andas ett par djupa andetag och går ett par steg. Försök att variera arbetsuppgifterna. Växla om det är möjligt mellan att sitta och stå när du arbetar. Gör vad du kan för att minska stressen på arbetsplatsen och ta dig tid att varva arbetet med posturala övningar för att kroppen ska hålla i längden.

Övningar för att bli av med musarm

Det är din livsstil, ditt rörelsemönster och dina tidigare skador som avgör var i kroppen grundproblemet till musarm egentligen sitter. Därför finns det inte ett och samma svar på vilka övningar som kommer hjälpa just dig med att bli av med symtom på musarm.

Din hållning påverkar kroppens förmåga att bli av med symptomen på musarm. En bra början är att prova vårt program med övningar för bättre hållning och se vad det kan göra för dig och dina symptom. Vill du förstå ditt problem bättre och jobba med övningar som specifikt balanserar grunden till dina besvär är det bra att ta hjälp av en terapeut som är specialiserad på att ta reda på vad grundorsaken är i just ditt fall.

Postural terapi och postural träning utgår från vad som ligger till grund för olika typer av smärta i kroppen. Målet med posturala övningar som behandling för musarm är att återskapa förmågan för kroppen att fördela belastningen armen utsätts för genom arm, axel och ner längs med ryggraden ända ner till höften. På så sätt minskar risken för överansträngning i armen. Detta skiljer sig från traditionell sjukgymnastik där man ofta fokuserar på att stärka området kring armen och axeln.

 

Inlägg skapat: 11 januari, 2019
Kategori:
Taggar:

Hälsa är livet

Det går att uppnå en naturlig hälsa med postural träning och kinesiologi. Kroppens hållning och kroppens egna svar gör skillnad. Har du några funderingar kring våra tjänster? Återkom eller boka tid idag. 
BOKA TID
Caversus
Torgilsgatan 23 
506 38 Borås
linda@caversus.se073-370 77 39
Copyright 2018 – Caversus – Postural Terapi & Kinesiologi
IntegritetspolicyKöp- & Användarvillkor
arrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram