Postural kontroll och postural instabilitet kan tränas till det bättre

Postural kontroll handlar om förmågan att hålla kroppen i en upprätt stående eller gående position. För att klara av det krävs att tyngdpunkten hålls kvar ovanför stödytan.

I begreppet postural kontroll innefattas en rad olika funktioner som tillsammans arbetar för att reglera kroppens position för att motverka postural instabilitet. Syn, balansorgan, nervcellsnätverk i centrala nervsystemet och muskelarbete är alla viktiga komponenter som läser av kroppspositionen och kontinuerligt korrigerar den för att bibehålla postural kontroll.

Postural instabilitet är en obalans

En posturalt obalanserad kropp kommer ha mycket svårare att upprätthålla postural kontroll. Axlar, höfter och knän ska vara parallella med varandra och det ska från sidan sett gå en lodlinje från örat till ankeln som passerar genom axel, höft och knä. Om så inte är fallet kommer du uppleva en postural instabilitet och musklerna i kroppen kommer att få arbeta hårdare för upprätthållandet av den posturala kontrollen.

Instabilitet leder till smärta och värk

Det gör att postural träning, som består av enkla övningar riktade till att hitta de neurologiska signalerna som aktiverar den posturala muskulatur som tar kroppen till en balanserad hållning, kan hjälpa till att återfå postural kontroll och minska postural instabilitet.

Postural instabilitet leder ofta till smärta och värk i kroppen i och med att muskler och leder belastas i positioner där de inte tål lika högt tryck. Ländryggsbesvär är ett typiskt exempel på besvär som skulle kunna uppkomma av bristande postural kontroll i och med att de stora ryggmusklerna tvingas till överaktivitet och kotorna i ryggraden komprimeras.

Aktivering av rätt muskler för postural kontroll och mindre värk

Genom att aktivera de nervbanor som styr den posturala muskulaturen finns goda förutsättningar för att förbättra postural kontroll, minska postural instabilitet och minska smärta och värk i kroppen.

Postural träning anpassas efter varje individs förutsättningar och passar lika bra för att öka den posturala kontrollen i all form av rehabilitering som för elitidrottare som vill öka sin prestationsförmåga och allt däremellan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *