Posturala muskler och postural muskulatur är kroppens hållande stöd

Posturala muskler på överkroppens baksida

Vår posturala muskulatur är det som ska utgöra ankaret för alla andra skelettmuskler i kroppen. Människokroppen är gjord för att tåla hög belastning utan vare sig smärta eller skador om den belastas korrekt. De posturala musklerna ska hålla upp och hålla ihop kroppen så att den belastning och det tryck vi utsätts för ska kunna fördelas jämnt utan risk för överbelastning.

Muskulär obalans i det moderna samhället

Så som vi lever i väst idag ställs inte naturligt tillräckligt med krav på vår posturala muskulatur att stötta kroppen. Tittar vi på små barn och naturfolk, så använder de sina kroppar och posturala muskler på ett mer naturligt sätt och besväras därför inte heller av smärta, värk eller skador i samma utsträckning. Äldre barn och vuxna sitter alldeles för mycket och har tappat människans naturliga rörelsemönster så när vi väl rör på oss skapar vi snedbelastning och muskulära obalanser. Det gör att de allra flesta har någon form av muskulära obalanser och smärta i kroppen.

Vår posturala muskler

Posturala muskler är alltså hållningsmuskler. Vanligtvis när vi tänker på hållningsmuskler tänker vi mage-rygg, framsida-baksida. Här går vi steget längre och tittar på vad som ligger där under. Vår posturala muskulatur är djupt sittande muskler i bland annat vaderna, insidan av låret, djupt in i höfterna och små muskler längs med ryggraden, som arbetar tillsammans, via bindväv, för att hålla upp och ihop kroppen.

När de posturala musklerna gör hållningsarbetet kommer du att kunna stå upp, avslappnad i de stora ytliga musklerna, med en bibehållen god hållning.

När vår posturala muskulatur inte fungerar

Med en icke fungerande postural muskulatur kommer kroppens andra muskler att försöka kompensera för det bristfälliga eller uteblivna arbetet. Då skapas muskulära obalanser och onaturliga rörelsemönster som leder till smärta och värk.

Om du till exempel får ont i ryggen av att sitta länge så är det stor sannolikhet att ryggmusklerna arbetar för hårt för att hålla dig i den positionen. När du sitter ska de stora musklerna i ryggen i själva verket vara avslappnade och de posturala musklerna i höft/bäcken ska göra det största jobbet för att hålla dig kvar i en upprätt sittande position.

Testa dina posturala muskler

Du kan kontrollera om du använder dina posturala muskler för att hålla upp kroppen genom att ställa dig upp och känna efter om du är avslappnad i magen, ryggen, nacken, axlarna, framsidan av låren, baksidan av låren, rumpan och vaderna, eller sitta ner på kanten av en stol med god hållning och känna efter om du kan sitta där med avslappnad mage, rygg, nacke och axlar. Om någon eller flera av dessa muskelgrupper arbetar och är spända när du står/sitter kompenserar de för att dina posturala muskler inte gör ett fullgott arbete.

Genom att träna de posturala musklerna så att de kan användas i vardagen för att hålla upp och ihop kroppen samt komma tillbaka till ett mer naturligt rörelsemönster, kan du bli av med eventuell värk och fortsätta hålla dig smärtfri.

Upplever du problem med dina posturala muskler?

Kontakta mig om du har frågor, gör en screening och kom till rätta med värk och smärta i kroppens muskler och leder. Allt från elitidrottare, professionella dansare, yrkesaktiva med mycket kroppsarbete och människor med kontorsarbete är kunder. Dom har fått väldigt bra resultat och en smärtfri vardag som gör stor skillnad i livet!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *