Pronation och foten - Läs om test, skor, sulor och träning

Pronation är ett ord som beskriver en inåtrotation av en kroppsdel i förhållande till kroppens mittlinje. Det mest kända användningsområdet är när vi pratar om fötterna och deras positioner. Vid pronation i foten är det längsgående fotvalvet nedsjunket och mycket belastning läggs på insidan av foten när man står och går.

Pronation är väldigt vanligt idag och graden kan variera från mild till väldigt kraftig. Ofta hänger pronation ihop med bristande styrka och stabilitet i de inre hållningsmusklerna. Att belasta kroppen eller träna med pronation i fötterna under en längre tid kan ge problem i både fötter, knän, höfter och rygg. Men eftersom det oftast beror på bristande inre styrka går det ofta att träna bort.

Testa om du har pronation i dina fotleder

Du kan avgöra om du har pronation i foten genom att titta på hälsenan. Om hälsenan är kurvad in mot mitten har du pronation. Till följd av den kurvade hälsenan faller ofta fotvalvet ner mot marken. Pronation ska inte förväxlas med plattfot. Plattfot är ett lågt fotvalv oberoende av om hälsenan är rak eller kurvad in mot mitten där problematiken är mer lokal i foten.

Neutral position och pronation

Varför får man pronation i fötterna?

Ofta beror pronation på fötternas position, en svaghet i de posturala musklerna mellan fot och höft eller en kombination av dessa.

När fötterna pekar utåt sidan är det svårare för kroppen att hålla upp fotvalven. Du kan själv prova att ställa dig upp och vrida ut fötterna så att de pekar ca 45 grader utåt sidorna. Känn sedan efter hur lätt eller svårt det är att pressa ner fotvalven mot golvet. Vrid sedan in fötterna så att mitten av foten pekar rakt fram och prova om det är lättare, svårare eller samma att pressa ner fotvalven mot golvet.

Det är vanligt att tro att “jag ser ut såhär” med fötterna pekandes utåt sidorna, men i själva verket är det ett oftast en kompensation för postural svaghet eller en dålig vana. Det går därför att träna sig till att fötterna börjar peka mer rakt fram. Jag rekommenderar dock inte att bara börja stå och gå med fötterna rakt fram utan att först stärka de posturala musklerna.

Om det känns konstigt att stå med fötterna rakt finns det risk för att skapa spänningar på utsidan av benen. Först när det känns mindre ansträngt att stå med fötterna rakt kan du börja ändra hur du står och går.

Om pronationen inte kommer av att fötterna är utåtroterade är det ett tecken på att det posturala musklerna mellan fot och höft inte är tillräckligt aktiva. De orkar helt enkelt inte att hålla upp fotvalvet.

Skor och sulor för pronationsstöd

Eftersom pronation ofta beror på utåtroterade fötter, en postural svaghet eller båda delarna anser jag att skor och sulor med pronationsstöd inte alltid är nödvändiga.

När du använder dig av pronationsstöd i form av inlägg, uppbyggda skor, löparskor och kängor kommer inte kroppens posturala muskler tillåtas att arbeta för att hålla upp fotvalvet. Det leder till en inaktivering av de muskler som egentligen ska ge stöd och ett ännu större upplevt behov av inlägg och pronationsstöd.

När du använder pronationsstöd är det lite som att ställa en hink under ett droppande tak, du har inte löst orsaken till varför pronationen har uppkommit i första hand. Detta kan tyvärr leda till andra typer av besvär i knän, höfter och rygg längre fram.

Vi ska inte heller glömma bort att fotvalvet finns till för att dämpa de stötar kroppen utsätts för när vi går, springer, hoppar och landar. Om vi stoppar in en kil tar vi bort den funktionen och höfter, knän och rygg kommer att utsättas för högre belastning.

Det finns självklart fall där besvären av pronation är så pass stora att det krävs en avlastning under tiden som man arbetar för att klara vardagen på ett bra sätt. Då kan det vara en fördel att under en period använda sig av uppbyggda skor och inlägg, men att ha som mål att bli av med dem så snart som möjligt.

Du kan träna bort din pronation

Det går att träna bort pronation! Jag har själv haft mycket pronation, inlägg och största uppbyggnaden i löparskorna. Bara ett par veckor efter att jag började med postural träning kunde jag gå över till neutrala skor och så småningom syntes inte någon pronation alls. Jag ser samma sak hos mina kunder som kommer med pronation, att det går ganska snabbt!

Det gäller att titta på alla hållningsmuskler ända upp till höften för att komma åt problemet. Det finns små muskler i fötterna som är jättebra att träna för ändamålet, men de är inte starka nog att ensamma göra jobbet. För att kunna utföra aktiviteter med högre belastning som löpning, hopp och landningar krävs att alla posturala muskler mellan fot och höft är aktiva och kan hjälpa till att motverka pronation.

Pronation symtom

Det finns risk för att dra på sig skador och andra symtom om kroppen belastas med en obehandlad pronation. Vi missar ofta att det är de enkla besvären som i längden kan skapa svårare symptom. Det vanligaste är symptom i fötter som plantar fasciit (hälsporre), knäproblem, ont i höfter och rygg.

Boka en gratis postural konsultation för att få svar på om dina symtom kan bero på pronation.

Inlägg skapat: 19 april, 2020
Kategori:
Taggar:

Hälsa är livet

Det går att uppnå en naturlig hälsa med postural träning och kinesiologi. Kroppens hållning och kroppens egna svar gör skillnad. Har du några funderingar kring våra tjänster? Återkom eller boka tid idag. 
BOKA TID
Caversus
Torgilsgatan 23 
506 38 Borås
linda@caversus.se073-370 77 39
Copyright 2018 – Caversus – Postural Terapi & Kinesiologi
IntegritetspolicyKöp- & Användarvillkor
arrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram